Friday 19 August 2011

Gua,bas dan drebar bas.....

citer kali neh pOm pasal pOse jugak! yea lah,kan skang neh bulan pOse,sO kena lah citer pengalaman2 masa pOse...tp kali neh gua dah besar dah...1st time gua pOse di rantauan,jauh dari  mak n bapak gua,sedey jugak lah kan,tp nak buat mcm mana,demi cita2 gua utk menjadi seOrang insan,gua kena lah berkOrban,tp best jugak pOse dgn member2 neh,mcm2 ragam ade...hehehe,dan stelah hampir sebulan berpOse di hOstel,tiba lah masa utk balik ke kampung utk berhari raya,mula2 gua planning nak balik kampung dgn member gua yg keje askar dekat jitra tuh,nak balik naik kereta,sO gua pOm tak beli lah tiket,tp last minute die bagitau,yg die tak dapat  cuti,adehhh! gua pOm pegi lah nak beli tiket,mmg nasib gua tak bape nak cun lah,tiket pOm dah abis,sO terpaksa lah gua amik tiket ke KL dulu,dan dari KL ke raub...gua 'mendarat' di KL dlm pukul 4 lebih rase nye,masih sempat utk nak bas pukul 5 dari pekeliling ke raub,kata gua dlm hati,gua bajet sampai ke raub dlm pukul 6:30 Or 7:00,jadi buleh lah gua bukak pOse kat raub je...dah setel beli tiket,gua pOm naik lah bas tuh,dah setengah jam perjalanan,tibe2 bas tuh masOk ke satu tempat,gua pOm tak pasti tempat ape tuh....dlm hati gua,rase sgt2 takOt,adekah gua akan diculik?! dan dijual dipasaran antarabangsa?! disaat itu terbayang lah muka mak n bapak gua sedang tgOk citer P.ramlee sambil mkn pOpcOrn.....arghhhhhh!!! gua menjerit dlm hati,tibe2 drebar bas tuh ckp "manyak2 sOli ya,tayar angin cikit kurang,mau isi angin dulu la,sabar lOr....." fuhhhh! lega gua,rupa2 nye bas tuh masOk bengkel....setelah beberapa minit berlalu,bas tak gerak lg?! gua dah risau,takOt tak sempat berbuka nnt...dgn sedikit ke'gengster'an yg ujud dlm diri gua,gua pOm turun dan bertanya dgn drebar bas tuh "lama lg ka bOss?!.."gua masamkan muka,biar nampak ganas cket..."haiya,wa nak ckp pOm tak belani ma,lu tanye ini tayar la,jgn tanye gua" kate drebar bas tuh,adehhhh....jawapan yg drebar bas tuh bg langsOng tak menunjukkan yg die seOrg yg bijak....yg merisaukan hati gua,gua tak beli2 ape utk dimakan,sbb gua bajet sempat nak berbka pOse kat raub...akhirnye dlm pukul 6:30 bas tuh bergerak jugak,dah mmg cOmfirm gua tak sempat nak berbuka pOse neh....gua usya dlm bas tuh,kebanyakkan penumpang sume bangla n cina,ade 2 3 Org je melayu,adehhh,takde harapan lah nak mtk makanan neh...dah pukul 7:15,gua dah kelam kabut neh,ape yg gua nak mkn bukak pOse nnt?! kepala hOtak gua dah beku,tak buleh nak berpikir?! tibe2 gua teringat pesanan dlm astrO Oasis,"kalO kita melambat2kan sahOr,dpt pahala,begitu jugak kalO kita memercepatkan bebuka" begitulah pesan nye....gua nak pahala beb,lalu gua mengambil tindakan yg paling bijak....gua kOrek hidung,sbb kOrek hidung buleh membatalkan pOse...dan masalah gua selesai...gua dah berbuka n dpt pahala mempercepatkan berbuka.....hehehe

No comments:

Post a Comment